"Arrested, imprisoned, deported..."


Lotta i vår lokaltidning NA imorse.

För några dagar sedan tog jag mig lyxen att lägga mig på TV-soffan efter jobbet. Jag slötittade och hittade till slut en tidig nyhetssändning. Ni vet en sådan där där de bara helt kort rapporterar de senaste nyheterna. Just när jag börjat sluta lyssna säger nyhetsuppläsaren något som fick mitt blod att frysa till is: "Tre svenska filmare har arresterats i Azerbajdzjan". Jag skrek rätt ut. Sprang till min dator och kammade internet på mer information.

En av mina allra bästa vänner satt fängslad i ett land som....inte direkt är som Sverige. Lotta och jag har väldigt olika karriärer och utbildningar, men med detta projekt - en dokumentär om mänskliga rättigheter - har jag följt hennes arbete med stort intresse och en gnutta avundsjuka. Efter en timme eller två fick jag kontakt med henne. Hon skulle bli deporterad. Ett dygn senare ringer hon så mig från Sverige. Jag har sällan varit så orolig. Och som en föredetta student i mänskliga rättigheter kan jag nu när hon är hemma och säker inte låta bli att tänka en enda sak: så här har vissa människor det varje dag. Och det slutar inte alltid som det gjorde för Lotta och hennes kollegor; lyckligt. Jag är naturligtvis över månen för att hon kom hem. Men ägnar idag också en tanke till alla dem som utan anledning och åtal frihetsberövas runt om på denna jord.

HÄR kan du läsa Lottas egen historia "Arrested, imprisoned, deported" med hennes egna ord på hennes egen blogg. Läs om historien på CPJ HÄR, se arresten äga rum på video HÄR och HÄR, läs om det på DN HÄR.  Den senaste artikeln kommer från SVT och kan läsas HÄR.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Usch och fy !

2011-04-20 @ 19:25:48
URL: http://storstadstockholms.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0