Rundetaarn

Gårdagen började med ett sms om att min operation kommer att äga rum nästa onsdag. Ergo: gårdagen började med nervositet och småskalig ångest. Sen gick det bara utför därifrån. De hade inte plogat bort de stora snömängder som hade fallit i Sydsverige så jag fick dra mitt pick och pack genom den. Bussen var försenad, jag fick betala för mycket på Pressbyrån, alla bussar var försenade under resten av dagen vilket resulterade i ett min lunch och i stort sett det enda jag åt på hela dagen var en Wasa sandwich och en banan... Och så där fortsatte det. Små, små motgångar hela dagen. FEM bussar och TOLV timmar senare var jag hemma. Sa jag att jag inte hade sovit något på hela söndagsnatten också? Men vet ni? Det gjorde INGENTING. För helgen var helt fantastisk. Och nu när jag har fått sova i tolv timmar och solen lyser och hela min dator är fylld med underbara foton från helgen känns allt rosafluffigt igen.

Så nu tycker jag att vi fokuserar på roliga saker istället. Och rapporterar om Rundetaarn. Rundetaarn (det runda tornet) ligger i centrala Köpenhamn och byggdes av kung Christian IV (han som vi kallar Christian tyrann. Kalla honom INTE det i Danmark. Bara ett tips). Det hade när det var färdigtbyggt tre delar: ett observatorium, en studentkyrka och ett universitetsbibliotek. Upp till tornet går man på en stenlagd gång, helt utan trappor (Christian skulle kunna rida upp i tornet) som snurrar sig sju och ett halvt varv, och när man står högst upp på plattformen är man 34,8 meter ovan jord. En bonus man inte kan läsa om på turistbladet men som jag visste från mina judaistikstudier, är att man under andra världskriget stashade torahrullarna från den närliggade synagogan i Rundetaarn, så att de inte skulle bli förstörda när nazisterna kom. Bara en sådan sak.



















Kolla in här i kväll förresten. Då ska jag presentera en grej jag blev utmanad att göra för en tid sen. Jag kommer att göra det lite som en adventskalender. Kanske med vissa dagars mellanrum då morfinruset nästa vecka kanske kommer att stoppa mig från att blogga. I vilket fall som helst. Kolla in här i kväll.


Kommentarer
Postat av: Erica

SV: Vsg :D Jag gjorde den i höstas så det är hösttema på den. Får se om jag gör en mer vintrig design senare! Vad gör du idag?

2010-11-30 @ 11:42:19
URL: http://musice.blogg.se/
Postat av: olga :)

Fin blogg!



Varför har du planerat morfinintag nästa vecka? (nyfiken!)

2010-11-30 @ 11:56:53
URL: http://sokolova.se
Postat av: Sara

Hej! Tack, va snäll du är! Jag tog den förra vintern en väldigt kall morgon. =) Absolut kan jag göra det. Din mailadress? Så kan vi prata mer om saken där? Det är inte många kronor det handlar om. ^^

2010-11-30 @ 13:42:22
URL: http://saaraaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0